Które kamery są najlepsze do transmisji live?
Skąd masz wiedzieć, który sprzęt nadaje się do transmisji na żywo? A może już posiadasz kamerę i zastanawiasz się nad jej użyciem? Jest wiele czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, wybierając odpowiedni sprzęt do transmisji na żywo. Wiele z nich warto mieć w swojej kamerze, jednak są cztery główne elementy, które musisz koniecznie wziąć pod uwagę.
Cztery kryteria przy wyborze kamery do transmisji na żywo
- Czyste HDMI – do przechwycenia sygnału z kamery lub aparatu wykorzystuje się złącze HDMI. Często razem z sygnałem wideo kamery przesyłają również informacje techniczne np. o zastosowanej przysłonie, czasie nagrywania czy balansie bieli. Wszystkie te informacje trafiają jako sygnał do naszej transmisji. Czyste HDMI to opcja pozwalająca wyłączyć przesyłanie tych informacji do Twojej transmisji. Jak sprawdzić, czy urządzenie ma czyste HDMI? Najprościej szukając tej informacji w Internecie.
- Stałe zasilanie –transmisje live często trwają godzinami. Większość baterii w kamerach czy aparatach będzie w stanie wytrzymać raptem godzinę lub dwie. Wybierając sprzęt, upewnij się, że istnieje opcja na podłączenie zewnętrznego zasilacza do urządzenia.
- Niezakłócone działanie – często ze względów bezpieczeństwa niektóre urządzenia (szczególnie aparaty) automatycznie wyłączają się po około 30 minutach transmisji. Jak łatwo się domyślić, nie jest to coś, na czym nam zależy ? Przed zakupem sprawdź, czy wybrany model nie posiada takich zabezpieczeń.
- Brak przegrzewania – podczas długiego działania sprzęt może się nagrzewać. Problem ten w dużej mierze będzie dotyczył aparatów i najczęściej występuje, kiedy zasilamy aparat za pomocą złącza USB. Można sobie z tym poradzić, używając tzw. Dummy battery, czyli specjalnych wkładów w kształcie baterii aparatu, które posiadają podłączenie do gniazdka elektrycznego. Jednak nawet wtedy sprzęt może się przegrzewać. To z kolei może skutkować nagłym wyłączeniem. Upewnij się, że ten problem nie występuje w Twoim sprzęcie.
Jeśli Twój sprzęt (kamera, aparat, bezlusterkowiec etc.) posiada powyższe cechy, to śmiało możesz go użyć podczas streamingu. Nie wspomniałem tutaj o kamerkach internetowych –celowo. Są one z natury zaprojektowane do działania w Internecie. Zatem śmiało można założyć, że wszystkie są przystosowane do transmisji na żywo.
Jeśli potrzebujesz gotowych pomysłów na zestaw stremaingowy (kamera, światło, dźwięk), to zerknij do mojego wpisu o podstawowym sprzęcie do streamu.
Ważne elementy, które brać pod uwagę przy wyborze najlepszej kamery
- Rozdzielczość wyjściowa –kupowanie oferującej rozdzielczość wyjścia HDMI (nie mylić z rozdzielczością samej kamery) poniżej 1080p (czyli 1920x1080px) jest bezcelowe. Obecnie praktycznie każda transmisja jest lub powinna być przeprowadzana w jakości 1080p (Full HD). Na szczęście praktycznie wszystkie urządzenia dostępne na rynku oferują już taką rozdzielczość.
A co z 4K? Tutaj sprawa wygląda… ciekawie. Wiele kamer 4K oferuje rozdzielczość wyjścia HDMI 1080p. Te dające 4K są zdecydowanie droższymi modelami. Innymi słowy sama kamera ma możliwość nagrywania w 4K, jednak obraz do transmisji poda w rozdzielczości Full HD. - Frame rate – czyli ilość klatek na sekundę. Jest to istotny element, który trzeba wziąć pod uwagę, jeśli planujesz transmisje sportowe. Klasyczny wywiad czy konferencję spokojnie można wykonać w 30 klatkach na sekundę. I taki frame rate oferuje zdecydowana większość kamer. Do sportu zaś potrzeba już urządzeń działających w zakresie 120 klatek na sekundę. Taki klatkarz gwarantuje uzyskanie najlepszego i najpłynniejszego obrazu.
- Autofocus – szybki i niezawodny autofocus to podstawa. Szczególnie jeśli planujesz realizację transmisji samodzielnie. Zmiana kadru z szerokiego na wąski czy przemieszczanie się osób w kadrze to wyzwania dla każdego autofocusa. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ten aspekt przy wyborze urządzenia. Polecam przejrzenie forów internetowych i sprawdzenie opinii w Internecie odnośnie autofocusa przed zakupem sprzętu.
- Audio – przed wyborem i zakupem kamery koniecznie przemyśl, w jaki sposób chcesz dostarczyć dźwięk do transmisji. Użyjesz mikrofonu wpinanego do kamery, a może zewnętrznego mikrofonu przepuszczonego przez mikser audio? Odpowiedzi na te pytania są ogromnie ważne, ponieważ kamery posiadają różne rodzaje wejść audio. Najczęściej w kamerach można odnaleźć złącze jack 3,5 mm. W sprzętach z wyższej półki znajdziemy już złącza XLR (zdecydowanie lepiej działające pod kątem audio). A co ważne – istnieją aparaty i kamery, które nie posiadają wejścia na audio.
- Sposób przesyłu sygnału –najpopularniejszym złączem w urządzeniach jest HDMI. Musisz jednak wiedzieć, że istnieją różne odmiany tego złącza: HDMI typu A (tradycyjne duże), micro HDMI oraz mini HDMI. Jest to istotne pod kątem połączenia Twojego urządzenia z grabberem lub mikserem wizji.
Pamiętaj też, że kable HDMI zostały zaprojektowane do przesyłania sygnału na niewielkich odległościach. Najlepiej sprawdzają się na dystansie do 10 m. A co jeśli potrzebujesz dłuższego kabla? Wtedy do akcji wkracza połączenie SDI, które umożliwia transmisję sygnału na nawet 100 m. Złącza SDI są powszechnie wykorzystywane w profesjonalnych transmisjach. Co za tym idzie, raczej nie spotkamy ich w urządzeniach budżetowych.
Realizacja transmisji online przy użyciu kamery
Zacznijmy od najważniejszej rzeczy. Nie będziesz w stanie użyć swojego portu HDMI w komputerze do podłączenia kamery. Jest to port wyjściowy, czyli służy do udostępnienia Twojego ekranu na zewnętrznych urządzeniach.
Zatem aby podłączyć kamerę do komputera, będziesz potrzebować innego rozwiązania.
Będziesz do tego celu potrzebować karty przechwytującej (grabbera) lub miksera wizji. Karty przechwytujące to często niewielkie urządzenia, które z jednej strony posiadają wejścia HDMI (do podłączenia kamery), a z drugiej złącze USB (do podłączenia do komputera). Łącząc Twoją kamerę/aparat etc. z grabberem, komputer taki zestaw będzie widział jako zwykłą kamerkę internetową. Z tą różnicą, że podłączasz dużo lepsze jakościowo urządzenie, zatem obraz też będzie o wiele wyższej jakości.
Odrębną sprawą są miksery wizji, które pozwalają na podłączenie do jednego urządzenia wielu kamer. A następnie za pomocą USB połączenie tego zestawu z komputerem. Reszta działa dokładnie tak samo jak w przypadku grabbera. Najlepszym przykładem takiego miksera jest Atem Mini.
Najlepsze ustawienia kamery pod streaming
Aby uzyskać możliwie najlepszy obraz, upewnij się, że stosujesz się do poniższych porad.
Ustaw ekspozycję i klatkarz na sekundę
Pamiętaj, aby ustawić ekspozycję zgodnie z klatkarzem na sekundę. Co to znaczy? Jeśli streamujesz w 30 klatkach na sekundę, to Twoja ekspozycja nie powinna być niższa niż 1/30 sekundy. A przy 60 klatkach na sekundę niższa niż 1/60 sekundy. Oczywiście możesz ustawić też szybszą migawkę np. 1/120 sekundy. Najważniejsze to nie schodzić z czasem poniżej klatkarzu.
Szeroko otwarta przesłona Staraj się ustawić przysłonę najszerzej jak to możliwe. W ten sposób wpuszczasz więcej światła i obrazek będzie wyglądał lepiej. Ustawienie przesłony na wartościach w okolicach 2,8 powinno być idealne.
Progresywnie i z przeplotem… z czym?
W dużym uproszczeniu – istnieją dwa sposoby na wyświetlanie obrazu na ekranie:
- progresywne, które zakłada, że wszystkie linie obrazu wyświetlane są w tym samym czasie, w zapisie jest to literka „p” np. 1080p lub 720p;
- z przeplotem, co oznacza, że linie obrazu podzielone są na linie parzyste i nieparzyste, które monitor wyświetla naprzemiennie. W zapisie jest to literka „i” np. 1080i lub 720i.
Zapamiętaj, że w transmisjach online najlepiej stosować zapis progresywny. I w takiej jakości wysyłać obraz do Internetu.